سوالات و پاسخ سوالات دکتری - بخش صد و سی و یکم به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

سوالات و پاسخ سوالات دکتری - بخش صد و سی و یکم

– سوال 1 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) – در تزاحم بین واجب مشروط به قدرت شرعیه و واجب مشروط به قدرت عقلیه کدام یک مقدم می شود؟ سوالات دکتری سراسری و آزاد
1) مکلف مخیر است،‌ زیرا هر دو واجب مشروط به قدرت هستند.
2) واجبی مقدم است که مکلف زودتر شروع به امتثال آن کند،‌ ولو به این نحو که مشغول مقدمات آن شود.
3) واجب مشروط به قدرت شرعیه،‌ زیرا با وجود چنین واجبی عقل مکلف را قادر به امتثال واجب دیگر (مشروط به قدرت عقلیه) نمی بیند.
4) واجب مشروط به قدرت عقلیه،‌ زیرا شرط آن در فرض مزاحمت ثابت است ولی شرط واجب دیگر معلوم التحقق نیست.
پاسخ سوال 1 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) - گزینه «4»

– سوال 2 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) – اگر بر زوج مشتبه شود که این زن آیا زوجه او است که وطی او واجب شده (به سبب حلف و مانند آن) یا اجنبیه است،‌ کدام گزینه صحیح است؟
1) مخیر در وطی است چون دوران بین وجوب و حرمت است.
2) وطی حرام است.
3) مخیر در وطی است چون دوران بین وجوب و حرمت در شبهه مصداقیه است.
4) مخیر در وطی است.
پاسخ سوال 2 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) - گزینه «2»

– سوال 3 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) – کدام گزینه توضیح صحیحی درباره اطلاق مقامی است؟
1) از نیامدن دلیل دوم برای تقیید دلیل اول اطلاق مقامی کشف می شود،‌ بدون آن‌‌که آمدن دلیل دوم موجب تقیید الفاظ گردد.
2) اخذ به اطلاق مقامی مشروط به شروط اطلاق لفظی از جمله در مقام بیان بودن نیست.
3) در موارد عدم امکان تقیید لفظی،‌ اطلاق مقامی نیز ناممکن است،‌ زیرا رابطه اطلاق و تقیید،‌ رابطه عدم و ملکه است.
4) هرجا قیدی برای مامور به نیامده باشد،‌ به اطلاق مقامی تمسک می کنیم.
پاسخ سوال 3 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) - گزینه «1»

– سوال 4 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) – برای امانت شرعی در عبارت: «و من الامانه الشرعیه ما بطل من الامانه المالکیه» چه مثالی می توان زد؟
1) مال غصبی
2) مبیع در بیع اکراهی در فرض عدم اجاره مالک و وجود مال نزد مشتری
3) مال المضاربه پس از موت مالک
4) هر مال غصبی و نیز عوضین معامله ای که به وجه شرعی منعقد نشده است.
پاسخ سوال 4 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) - گزینه «3»

– سوال 5 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) – مقصود از عبارت: «هی الاخذه کثیراً فی اللحم» کدام گزینه است؟
1) الموضحه
2) الباضعه
3) الحارصه
4) الدامیه
پاسخ سوال 5 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) - گزینه «2»

– سوال 6 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) – عبارت: «و هوالذی یاخذه جهرأ و یهرب» تعریف چه کسی است؟
1) مستلب
2) مختلس
3) محتال
4) لصّ
پاسخ سوال 6 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) - گزینه «1»

– سوال 7 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) – مفهوم کلمه «اصل» در «اصالت لزوم در عقود» کدام مورد است؟
1) گمان غالب
2) استصحاب لزوم
3) رجحان و غلبه
4) قاعده قابل اعمال در موارد شک
پاسخ سوال 7 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) - گزینه «4»

– سوال 8 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) – اگر شخصی یک درهم ملک خود را به ضمیمه یک دینار ملک غیر در مقابل دو درهم و دو دینار بفروشد و مالک دینار اجازه نکند،‌ بیع چه حکمی دارد؟
1) بیع از اساس باطل است و اجازه مالک تاثیری ندارد.
2) صحیح است و مشتری خیار تبعض صفقه دارد.
3) باطل است چون نسبت به حصه بایع،‌ بیع ربوی است.
4) صحیح است و مشتری خیار شرکت دارد.
پاسخ سوال 8 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) - گزینه «2»

– سوال 9 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) – شهید (ره) در باب خلع فرموده است: «لوتنازعا فی قدر الفدیه حلفت» فرض مساله کدام مورد است؟
1) نزاع در فدیه اگر کلی باشد،‌ چه در هنگام اداء فدیه پس از خلع چه در رد فدیه پس از رجوع مختلعه
2) نزاع در هنگام اداء فدیه پس از وقوع خلع
3) نزاع در هنگام اداء فدیه پس از وقوع خلع و نیز رد فدیه پس از رجوع مختلعه و رجوع زوج
4) نزاع در هنگام رد فدیه پس از رجوع مختلعه و رجوع زوج
پاسخ سوال 9 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) - گزینه «2»

– سوال 10 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) – حدّ در مورد کدام شخص جاری می شود؟
1) الهاتک للحرز قهرا
2) طلیع
3) الساحر المسلم
4) رده
پاسخ سوال 10 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) - گزینه «3»

– سوال 11 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) – کدام گزینه توضیح مناسبی درباره ترتب است؟
1) نظریه ترتب در موارد تعارض دو دلیل مطرح می شود.
2) نظریه ترتب مبتنی بر این فرض است که ضد واجب،‌ منهی عنه باشد.
3) نظریه ترتب در هر دو فرض نهی از ضد و عدم نهی از ضد و نیز در فرض ترجیح یکی از دو واجب از نظر اهمیت قابل طرح است.
4) در فرض تساوی دو واجب از نظر اهمیت نیز ترتب قابل فرض است،‌ زیرا هر دو واجب تقیید
می خورند.
پاسخ سوال 11 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) - گزینه «4»

– سوال 12 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) – کدام یک از شرایط زیر برای تحقق واجب معلق لازم است؟
1) رجوع قید زمان مستقبل به ماده
2) تقارن زمان وجوب و واجب
3) عدم اشتراط وجوب به هیچ قیدی
4) اشتراط وجوب به زمان مستقبل
پاسخ سوال 12 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) - گزینه «1»

– سوال 13 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) – در مساله امکان و عدم امکان شرط متاخر واجب باتوجه به کدام گزینه می توان پاسخ صحیح مساله را فهمید؟
1) لغویت فرض تاخر
2) امکان تاثیر متاخر در متقدم
3) معقول بودن تقید واجب به قید استقبالی
4) استحاله تاخر علت از معلول
پاسخ سوال 13 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) - گزینه «3»

– سوال 14 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) – در موارد اجتماع موردی امر و نهی کدام گزینه صحیح است؟
1) جایز است؛ زیرا عناوین متعدد است.
2) محال است چون مصداق دو تکلیف واحد است.
3) جایز است،‌ زیرا اجتماع ضدین در امور اعتباری عقلاً محال نیست.
4) محال است چون مستلزم اجتماع نقیضین یا ضدین است.
پاسخ سوال 14 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) - گزینه «1»

– سوال 15 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) – مقصود از «وجود مندوحه» در بحث اجتماع امر و نهی چیست؟
1) امکان امتثال امر در غیر مورد اجتماع
2) وجود مانع از امتثال امر در غیر مورد اجتماع
3) تقارن زمانی ماموربه و منهی عنه در مقام امتثال
4) تقدم زمانی ماموربه بر منهی عنه در مقام امتثال
پاسخ سوال 15 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) - گزینه «1»

– سوال 16 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) – به استناد کدام گزینه می توان حجیت دلیل عقلی را اثبات کرد؟
1) حجیت ظواهر
2) حجیت قطع
3) سنت بنابر این که ادله حجیت خبر واحد را بپذیریم
4) حجیت ظواهر و حجیت قطع
پاسخ سوال 16 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) - گزینه «2»

– سوال 17 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) – در مساله اقتضاء النهی للفساد از چه چیزی بحث می شود؟
1) دلالت لفظی نهی بر فساد
2) ملازمه بین طبیعت نهی و فساد
3) ارشادی بودن نهی در مواردی که می دانیم مستلزم فساد است.
4) اخذ معنای فساد در موضوع له هیئت یا ماده نهی
پاسخ سوال 17 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) - گزینه «2»

– سوال 18 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) – شهرت عملیه چه اثری دارد؟
1) جابر ضعف سند است؛ همان طور که اعراض مشهور مخل به حجیت است.
2) جابر ضعف سند نیست؛ اما اعراض مشهور مخل به حجیت است.
3) جابر ضعف سند است.
4) از مرجحات باب تعارض اخبار است.
پاسخ سوال 18 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) - گزینه «1»

– سوال 19 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) – مقصود اصلی از شک مورد بحث در مباحث اصول عملیه کدام مورد است؟
1) شبهات موضوعیه و حکمیه ای که شک در آن ها موضوع حکم واقعی باشد.
2) شبهات حکمیه ای که شک در آن ها موضوع حکم ظاهری است.
3) شبهات حکمیه
4) شبهات موضوعیه و حکمیه
پاسخ سوال 19 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) - گزینه «2»

– سوال 20 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) – در مورد مفهوم عدد،‌ کدام گزینه صحیح است؟
1) عدد مفهوم دارد.
2) عدد مفهوم ندارد.
3) عددی که برای تحدید جانب کثرت باشد،‌ مفهوم دارد.
4) عددی که برای تحدید جانب قلّت یا کثرت باشد،‌ مفهوم دارد.
پاسخ سوال 20 از سری سوالات و جزوات دکتری (سراسری نیمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پیام نور) - گزینه «2»